In gesprek met Mirjam Sterk

Afgelopen maandag reisde ik voor mijn boek “Waar heb ik nou eigenlijk voor gestudeerd?” af naar Den Haag om te spreken met (tot voor kort) ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid, Mirjam Sterk. We spraken over de pijnpunten, successen en bevindingen wat betreft jeugdwerkloosheid. Ook in het NRC stond van de week een uitgebreid stuk over haar werkzaamheden. Hier alvast een stukje:


“Jongeren van nu zijn verliezende generatie”

mirjam sterkGeneratie Y, geboren tussen ongeveer 1985 en 2000, is best optimistisch. „Vooral de hoogopgeleiden dan”, zegt Mirjam Sterk (1973), ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid. „Ze zijn creatief en ondernemend. Ze denken in netwerken en ze zijn ervan overtuigd dat de wereld op hen zit te wachten. De generatie voor hen luisterde naar De Bom van Doe Maar, zij naar Happy van Pharrell.”

Maar generatie Y is ook „een tikkeltje naïef” over haar kansen, concludeert Sterk. De jeugdwerkloosheid schommelt nog altijd rond 11 procent. Een vaste baan vinden is lastig, ongeveer 65 procent heeft een flexibel contract. „Ze zijn heel handig op Facebook en Twitter, maar denken niet goed na over hoe ze zich op internet presenteren. Ze vinden het lastig om vacatures te vinden en hebben vaak geen idee hoe ze moeten solliciteren.”

Na een aanstelling voor twee jaar stopt de ‘jongerenombudsvrouw’ van het kabinet er vandaag mee. Alleen de economie kan nieuwe banen scheppen, staat als disclaimer in haar eindrapport. Ze heeft wel geprobeerd om jongeren snéller aan werk of werkervaring te helpen. Het doel was ook om overheid, onderwijs en ondernemers beter te laten samenwerken.